سفارش تبلیغ
صبا ویژن
میان او و حقّ انگاشتن باطل، جدایی می اندازد [امام صادق علیه السلام ـ درباره گفته خدای « بدانید که خداوند میان انسان و دلش جدایی می اندازد» فرمود]
بجستان ، شهر یادگارهای کهن
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» ششمین پایگاه اطلاع رسانی گردشگری خراسان رضوی در بجستان افتتاح شد

افتتاح پایگاه اطلاع رسانی گزذشگری بجستان

همزمان با ششمین روز از ایام ا... دهه مبارک فجر ششمین پایگاه اطلاع رسانی گردشگری خراسان رضوی در شهر بجستان دروازه ورودی خراسان رضوی به بهره برداری رسید.

در آئین افتتاحیه پروژه های عمرانی این اداره کل که با حضور قائم مقام رئیس سازمان و مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و جمعی از مسئولین شهرستان برگزار شد پایگاه اطلاع رسانی گردشگری خراسان رضوی ، پروژه آب رسانی به کمپ زائر و پروژه مرمت منزل تاریخی اصغری بجستان به بهره برداری رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این مراسم گفت: مردم جنوب خراسان از لحاظ حفظ ارزشها ، باورها و آئین ها سرآمد هستند و بجستان به لحاظ ثبت آئین های میراث معنوی یکی از بالاترین عملکرد ها را داشته است.

علی مومنی افزود: استان خراسان رضوی به عنوان استان بین المللی در موضوع زیارت و با محوریت میراث فرهنگی به تصویب رسیده است.

وی گفت : از 27 میلیون زائر شهر مشهد می بایست سهم هر شهرستان مشخص شود و در حال حاضر سهم بجستان ، به عنوان یک شهر با ظرفیت های بالای فرهنگی ، تاریخی و طبیعی خیلی کم است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه با اشاره به ظرفیتها و پتانسیل بجستان گفت : بجستان را به صورت ویژه در بخش اعتبارات ملی و استانی و خصوصا جذب سرمایه گذار مورد توجه قرار خواهیم داد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بجستان نیز در این آئین گفت: در دهه فجرامسال 3 طرح با اعتباری بالغ بر 1450 میلیون ریال در حوزه زیرساختهای گردشگری و مرمت آثار تاریخی به بهره برداری رسید.

مهدی ذوالفقاری گفت: فاز اول پایگاه اطلاع رسانی بجستان با زیربنای 108 مترمربع و اعتبار 600 میلیون ریال به بهره برداری رسید.

 وی همچنین افتتاح پروژه آب رسانی کمپ زائر بجستان از محل اعتبارات زیرساختهای گردشگری با اعتباری بالغ بر 650 میلیون ریال و پایان مرمت منزل تاریخی اصغری بجستان با اعتبار 200 میلیون ریال را از دیگر پروژه های این شهرستان عنوان کرد.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » روابط عمومی نمایندگی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بجستان ( چهارشنبه 91/11/18 :: ساعت 1:3 صبح )
»» جشنهای سده بجستان بعد از سه روز به پایان رسید

جشن سده

 

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بجستان گفت: مراسم جشن سده در روستاهای بجستان طی سه شب برگزار  شد.

مهدی ذوالفقاری تاکید کرد: به اعتقاد مردم منطقه جشن سده یکی از رسم‌های به جامانده از دوره قیام مختار ثقفی است. مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بجستان اظهار داشت: مردم در این سه شب جلوی منزل بربوته‌های اطراف روستا آتش می‌افروزند و نزدیک شدن به نوروز را جشن می‌گیرند.

وی اظهار داشت: جشن سَده، یکی از جشنهای کهن ایرانی است که در  روستاهای بجستان از  شامگاه نهم بهمن ماه آغاز و به مدت سه شب برگزار می‌شود. در این جشن ، مردمانِ بر بلندای کوه‌ها و بام خانه‌ها و جلوی منازل آتش‌هایی بر می‌افروزند.  بر اساس این رسم کهن مردم منطقه خاکستر به جای مانده از آتش را تمیز نکرده و معتقد هستند اگر خاکستر آتش اگر به وسیله باران شسته شود سال با برکت و پرنعمتی خواهند داشت.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: این مراسم در شب چله کوچک برگزار می‌شود و دلیل آن دو برابر بودن مدت زمان چله بزرگ نسبت به چله کوچک می‌دانند.

وی افزود: مراسم اکنون در روستاهای جزین و زین آباد بجستان با شکوه بسیار و استقبال گسترده مردم برگزار می‌شود و مردم نواحی مختلف در کنار شعله‌های آتش و با توجه به فرهنگ خود، سرودها و ترانه‌های گوناگونی را خوانده و آرزوی رفتن سرما و آمدن گرما را می‌کنند.

مهدی ذوالفقاری گفت: آیین سنتی جشن سده جزین بجستان در هفتمین جلسه شورای سیاستگذاری ثبت میراث معنوی کشور  در شاهرود به ثبت ملی رسید.  وی حفاظت از ریشه های فرهنگی را هدف اصلی ثبت آثار فرهنگی و معنوی دانست

ادامه تصاویر...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » روابط عمومی نمایندگی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بجستان ( پنج شنبه 91/11/12 :: ساعت 12:17 صبح )


»» 3 آیین سنتی بجستان در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید

28 آیین و اثر معنوی خراسان رضوی در هفتمین جلسه شورای سیاستگذاری ثبت میراث معنوی کشور  در شاهرود به ثبت ملی رسید.مسئول نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بجستان با بیان این مطلب گفت : با پیگیری های صورت گرفته  از سال گذشته آیین جشن باستانی سده که در برخی از روستاهای بجستان هنوز وجود دارد به نام جشن سده روستای جزین به ثبت رسید.
  مهدی ذوالفقاری اظهار داشت : در میان 28  اثر ثبت ملی شده از استان خراسان رضوی 3 اثر آن مربوط به شهرستان بجستان می باشد.
وی خاطر نشان ساخت : فن هنر سبد بافی یا ترکه بافی روستای مزار بجستان، فنون شیره گیری انگور مزار بجستان و جشن سده در جزین  از آیین های ثبت شده در این فهرست می باشد.

ذوالفقاری افزود : با ثبت این 3 اثر و احتساب آئیین نخلبندان و نخلگردانی بجستان مجموع آثار ثبت شده بجستان در فهرست میراث معنوی کشور به 4 اثر رسید که 1 مورد آئئین مذهبی ، 1 مورد رشته صنایع دستی و 2 مورد آئیین و آداب می باشد.

اخبار مرتبط:

 از آیین تشرف زایران پیاده حرم مطهر امام رضا (ع)تا ثبت ملی پیله کشی بایگ تربت حیدریه:ثبت 28اثر معنوی خراسان رضوی در اجلاس ثبت معنوی کشور



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » روابط عمومی نمایندگی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بجستان ( جمعه 91/11/6 :: ساعت 2:55 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اولین جشنواره فرهنگی ورزشی دا در جزین برگزار شد
با حضور معاونین مدیر کل ؛ مدیر جدید میراث فرهنگی ، صنایع دستی و
فرماندار بجستان : توجه به صنعت گردشگری بهترین راه توسعه شهرستان
همزمان با روز جهانی جهانگردی ، موزه سیار کودکان در بجستان
پل تاریخی یونسی بجستان مرمت گردید
توسط خیر مرندیزی؛یک باب منزل تاریخی به میراث فرهنگی بجستان اهدا
غرفه سبدبافی بجستان مورد تقدیر قرار گرفت
تاکید معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی بر حفاظت و مرمت آثار تاریخی
مرمت بخش هایی از بافت تاریخی روستای جزین بجستان آغاز شد
پایان عملیات اجرایی فاز دوم پایگاه اطلاع رسانی گردشگری بجستان
پیشکسوتان و فعالان صنایع دستی بجستان تقدیر شدند
[عناوین آرشیوشده]