سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سینه خردمند صندوق راز اوست و گشاده‏رویى دام دوستى و بردبارى گور زشتیهاست . [ یا که فرمود : ] آشتى کردن ، نهان جاى زشتیهاست و آن که از خود خشنود بود ناخشنودان او بسیار شود . [نهج البلاغه]
بجستان ، شهر یادگارهای کهن
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» توسط خیر مرندیزی؛یک باب منزل تاریخی به میراث فرهنگی بجستان اهدا

مسًول نمامنزل حسن نیا مرندیز بجستانیندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بجستان گفت: در راستای نگهداری و احیا خانه های تاریخی شهرستان بجستان و ارج نهادن به میراث فرهنگی یک باب منزل تاریخی در روستای مرندیز به اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان اهدا گردید تا پس از مرمت و بازسازی ، احیا و مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، مهدی ذوالفقاری با اعلام این خبرافزود: در ادامه اقدامات خیر خواهانه علاقه مندان به حفظ و احیا میراث فرهنگی شهرستان؛ یک باب منزل در هسته اولیه و محدوده بافت تاریخی روستای مرندیز توسط آقای سید حسن حسن نیا از ساکنین روستای مرندیز که به شغل کشاورزی مشغول می باشند به این اداره اهدا گردید. ذولفقاری در تشریح ویژگی های این بنای تاریخی گفت منزل حسن نیا که بخش هایی از آن بر روی ساباط ساخته شده است از نوع بناهای تک ایوانی می باشد که دارای اتاق همراه با گچ بری می باشد که شومینه گچ بری شده آن از زیبایی خاصی برخوردار می باشد. وی گفت : از ابتدای فعالیت میراث فرهنگی در شهرستان بجستان بیش از 9 بنای تاریخی اعم از کاروانسرا و منزل به تملک در آمده است که 3 مورد آن شامل باغ منزل بخشایش جزین ، سرای عباسی مزار و منزل حسن نیا مرندیز اهدایی خیرین فرهنگ دوست این شهرستان می باشد . ذولفقاری افزود : با توجه به گستردگی آثار فرهنگی خصوصاً منازل تاریخی و لزوم حفظ و نگهداری آن به عنوان یادگاری از معماری ایرانی – اسلامی و از سویی عدم امکان خرید این بناها توسط دولت ؛ مردم این شهرستان با تاًسی از فرهنگ وقف نسبت به واگذاری این بناها به میراث فرهنگی اقدام می نمایند . شایان ذکر است روستای مرندیز در فاصله 40 کیلومتری شمال شهر بجستان از روستاهای تاریخی شهرستان می باشد که در مسیر کاروانرو موسوم به جاده عراق واقع بوده و آثاری از جمله مسجد جامع ، کاروانسرا ، قلعه و آب انبار آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع خبر: www.razavi-chto.ir



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » روابط عمومی نمایندگی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بجستان ( یکشنبه 94/6/1 :: ساعت 2:30 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اولین جشنواره فرهنگی ورزشی دا در جزین برگزار شد
با حضور معاونین مدیر کل ؛ مدیر جدید میراث فرهنگی ، صنایع دستی و
فرماندار بجستان : توجه به صنعت گردشگری بهترین راه توسعه شهرستان
همزمان با روز جهانی جهانگردی ، موزه سیار کودکان در بجستان
پل تاریخی یونسی بجستان مرمت گردید
توسط خیر مرندیزی؛یک باب منزل تاریخی به میراث فرهنگی بجستان اهدا
غرفه سبدبافی بجستان مورد تقدیر قرار گرفت
تاکید معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی بر حفاظت و مرمت آثار تاریخی
مرمت بخش هایی از بافت تاریخی روستای جزین بجستان آغاز شد
پایان عملیات اجرایی فاز دوم پایگاه اطلاع رسانی گردشگری بجستان
پیشکسوتان و فعالان صنایع دستی بجستان تقدیر شدند
[عناوین آرشیوشده]