سفارش تبلیغ
صبا ویژن
توکّل، دژ حکمت است . [امام علی علیه السلام]
بجستان ، شهر یادگارهای کهن
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» مسجد روستای مزار بجستان مرمت شد

مرمت و بازسازی مسجد قدیمی روستای مزار بجستان از محل اعتبارات مساجد اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و با همیاری هیات امنا به پایان رسید.

به گزارش میراث آریا(chtn)، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی، مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بجستان با بیان این مطلب افزود: در این مرحله از مرمت که 2 ماه به طول انجامید الحاقات غیر اصولی که در سال های گذشته صورت پذیرفته بود جمع آوری و همچنین تمامی اندود گچ و کاهگل بدنه ها لایه برداری و با توجه به آسیب های فرسایشی و ساختاری که در ایوان شمالی مسجد به وجود آمده بود طرح مرمت مناسب تهیه و اجرا شد.
ذوالفقاری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در احیای این مسجد تاریخی گفت: در مرحله مرمت بقایای این مسجد که برای اولین بار صورت می گیرد اقداماتی همچون استحکام بخشی پوشش و نقاط تحتانی جرزها، آجر فرش کف ایوان و نمونه ها و اندود مجدد کاهگل بدنه صورت پذیرفته است.
وی گفت: مسجد قدیمی روستای مزار احتمالاً از آثار به جامانده دوره تیموری است که ایوان قبله و شبستان آن در سال های گذشته تخریب شده است و به جای آن مسجد جدیدی احداث شده است و تنها ایوان شمالی آن باقی مانده است .
مسوول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان بجستان افزود: این مسجد در ورودی دستکند صومعه مزار و در بافت تاریخی این روستا واقع است که پرونده این دستکند برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو تهیه شده است.
به گزارش میراث آریا، روستای مزار یکی از روستاهای هدف گردشگری است که در 5 کیلومتری جنوب غربی شهرستان بجستان واقع شده است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » روابط عمومی نمایندگی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بجستان ( پنج شنبه 91/10/14 :: ساعت 7:5 عصر )
»» آیین نخلبندان و نخل گردانی بجستان ثبت شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بجستان در این باره گفت :در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی ثبت کشور نخل بندانی و نخل گردانی شهر بجستان در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید.

مهدی ذوالفقاری افزود : پرونده این آیین های مذهبی با هماهنگی شورای ثبت آثار معنوی استان خراسان رضوی تهیه و به تهران ارسال شده بود.
وی افزود: آیین های مذهبی محرم در بجستان از سابقه بسیارطولانی برخوردار است و در این میان نخل بندانی بجستان به لحاظ کاربرد رنگهای متنوع در نخل و شور و اشتیاق مردم نسبت به این سنت دیرینه از ویژگی خاصی برخوردار است .
وی توجه به آیین های مذهبی و سنتی شهرستان ها و محلات را اقدامی مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که ثبت این گونه مراسم در فهرست آثار معنوی بتواند در حفظ و تقویت این آثار و اشاعه هر چه بیشتر آن موثر باشد.

 ذوالفقاری گفت: نخل گردانی از آیین های ویژه محرم است که در مناطق گوناگون منطقه خراسان و استان یزد برگزار می شود.بجستانی ها روز هفتم محرم کار بستن 2 نخل بزرگ شهرستان را شروع می کنند. این نخل ها که نماد تابوت شهدای کربلاست در روز تاسوعا و عاشورا پیشاپیش مراسم عزاداری به حرکت درمی آید و با گشتن آن در مناطق گوناگون عزاداران به نوحه خوانی و سوگواری می پردازند. این 2 نخل که پیام آور اتحاد مردم بجستان نیز هست پس از مراسم عزاداری بر دوش مردم عزادار به مزار شهدا که 2 کیلومتر با محل عزاداری فاصله دارد، برده می شود



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » روابط عمومی نمایندگی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بجستان ( جمعه 91/10/1 :: ساعت 7:59 عصر )
»» تهدید کاروانسرای مرندیز بجستان

کاروانسرای مرندیز بجستاناثر تاریخی کاروانسرای مرندیز بجستان در معرض نابودی است .
مسوول نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بجستان گفت : برای مرمت و جلوگیری از تخریب بیشتر   کاروانسرای مرندیز  ، اثر تاریخی و با ارزش شهرستان بجستان 500 میلیون ریال اعتبار لازم است.
آقای ذوالفقاری افزود : با توجه به تخریب بخشی از بنا درحین انتقال مخازن نفت و همچنین وضعیت نامساعد اثر لازم است این بنا با استفاده از منابع ملی و استانی و با کمک دهیاری هر چه سریعتر مرمت شود.
کاروانسرای مرندیز مربوط به اواخر دوره قاجار است که در مسیر کاروانیان سابق یزد به مشهد قرار داشته و استراحتگاه کاروانیانی بوده است که از عراق به سمت مشهد الرضا (ع) در حرکت بوده اند.

منبع خبر: واحد مرکزی خبر - 1.10.91



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » روابط عمومی نمایندگی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بجستان ( جمعه 91/10/1 :: ساعت 7:50 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اولین جشنواره فرهنگی ورزشی دا در جزین برگزار شد
با حضور معاونین مدیر کل ؛ مدیر جدید میراث فرهنگی ، صنایع دستی و
فرماندار بجستان : توجه به صنعت گردشگری بهترین راه توسعه شهرستان
همزمان با روز جهانی جهانگردی ، موزه سیار کودکان در بجستان
پل تاریخی یونسی بجستان مرمت گردید
توسط خیر مرندیزی؛یک باب منزل تاریخی به میراث فرهنگی بجستان اهدا
غرفه سبدبافی بجستان مورد تقدیر قرار گرفت
تاکید معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی بر حفاظت و مرمت آثار تاریخی
مرمت بخش هایی از بافت تاریخی روستای جزین بجستان آغاز شد
پایان عملیات اجرایی فاز دوم پایگاه اطلاع رسانی گردشگری بجستان
پیشکسوتان و فعالان صنایع دستی بجستان تقدیر شدند
[عناوین آرشیوشده]