سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه بسیار نیکی کند، برادرانش دوستش خواهندداشت . [امام علی علیه السلام]
بجستان ، شهر یادگارهای کهن
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» جشنواره فرهنگی \همتی سبز در زمستان \ برگزار شد

جشنواره همتی سبز در زمستان روستای مرندیز بجستان

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بجستان گفت :اولین جشنواره فرهنگی همتی سبز در زمستان با موضوع صنایع دستی،سوغات و غذاهای محلی، پوشش سنتی و بازیهای محلی همزمان با دهه مبارک فجر در محل کاروانسرای روستای مرندیز به مدت 3 روز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی مهدی ذوالفقاری اظهار داشت : در این جشنواره که با هدف احیای سنتها اصیل منطقه و معرفی آن به نسل جوان برگزار شد مشاغل سنتی و صنایع ستی روستا در قالب غرفه های نخریسی، لحاف دوزی، تهیه نان سنتی ، گلیم بافی، قالیبافی، خانه سنتی ، لباسهای محلی، ارغوان بافی ، سرمه دوزی ، سفالینه و ... به نمایش گذاشته شد.

وی با اشاره به دیگر بخشهای جشنواره برگزاری بازیهای بومی- محلی در دو بخش خواهران و برادران و با انجام بازی های طناب کشی و هفت سنگ و تیمهایی از روستاهای مزار،زین آباد، مرندیز و شهر یونسی را از دیگر قسمتهای مورد توجه جشنواره برشمرد. ذوالفقاری افزود: برگزاری نمایشگاه کتاب با بیش از 70 عنوان کتاب؛ معرفی شهدا و ایثارگران روستا، برگزاری مسابقه پخت غذاهای سنتی و برپایی ایستگاه نقاشی ویژه کودکان از برنامه های اجرا شده در این جشنواره بود.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این گونه جشنواره ها نقش بسزایی در توسعه صنعت گردشگری و جذب توریسم به منطقه دارد تصریح کرد: به دلیل تبلیغات گسترده تعدادی از راهنمایان گردشگری ایران و آلمان نیز از در این جشنواره حضور داشتند و از نزدیک با فرهنگ اصیل منطقه آشنا شدند . کاروانسرای مرندیز که در مسیر جاده تاریخی عراق واقع شده است طی 30 سال گذشته با تخریب بخشهایی از آن و تبدیل به انبار نفت و تصرف های غیرمجاز دیگر به شدت دچار آسیب شده بود که اجرای این برنامه موجب گردید کاروانسرا با کمک اهالی و برخی نهادها بهسازی و آماده شود و بعد از گذشت چندین دهه درب آن بر روی مردم بازگشایی گردید

شایان ذکر است روستای مرندیز در 40 کیلومتری شمال بجستان با داشتن آثار تاریخی همچون قلعه،کاروانسرا،مسجد و آب انبار از روستاهای تاریخی شهرستان می باشد و بیشترین هنرمند صنایع دستی در این روستا فعالیت می کنند.

جشنواره همتی سبز در زمستان روستای مرندیز بجستان

 

جشنواره همتی سبز در زمستان روستای مرندیز بجستان

 

جشنواره همتی سبز در زمستان روستای مرندیز بجستان

 

جشنواره همتی سبز در زمستان روستای مرندیز بجستان

 

جشنواره همتی سبز در زمستان روستای مرندیز بجستان

 

جشنواره همتی سبز در زمستان روستای مرندیز بجستان



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » روابط عمومی نمایندگی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بجستان ( پنج شنبه 92/11/24 :: ساعت 11:54 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اولین جشنواره فرهنگی ورزشی دا در جزین برگزار شد
با حضور معاونین مدیر کل ؛ مدیر جدید میراث فرهنگی ، صنایع دستی و
فرماندار بجستان : توجه به صنعت گردشگری بهترین راه توسعه شهرستان
همزمان با روز جهانی جهانگردی ، موزه سیار کودکان در بجستان
پل تاریخی یونسی بجستان مرمت گردید
توسط خیر مرندیزی؛یک باب منزل تاریخی به میراث فرهنگی بجستان اهدا
غرفه سبدبافی بجستان مورد تقدیر قرار گرفت
تاکید معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی بر حفاظت و مرمت آثار تاریخی
مرمت بخش هایی از بافت تاریخی روستای جزین بجستان آغاز شد
پایان عملیات اجرایی فاز دوم پایگاه اطلاع رسانی گردشگری بجستان
پیشکسوتان و فعالان صنایع دستی بجستان تقدیر شدند
[عناوین آرشیوشده]