سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پسر آدم آنچه بیش از خوراک روزانه‏ات کسب نمودى در آن گنجور جز خود بودى . [نهج البلاغه]
بجستان ، شهر یادگارهای کهن
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» بجستان ،دیار کهن آماده استقبال از مسافران نوروزی

   سفر  همیشه شیرین و خاطره انگیز است . شیرینی سفر به دلیل کسب تجربه های جدید هنگام دیدن اماکن جدید . ارتباط با فرهنگ های مختلف و کسب آگاهی از پیشینه تاریخی میهن است . اما در برخی مواقع شیرینی سفر مضاعف است مثل سفر به بجستان که انارهای صادراتی اش زبانزد است. هر چند که الان دیگر وقت انار نیست اما سوغاتی همچون رب انار، زعفران و  کلوچه های سنتی می توانند به عنوان یادگار و سوغاتی از این خطه همراهتان باشند.

بجستان شهری کهن با مردمانی صبور ، در جنوبی ترین نقطه استان خراسان رضوی و به عنوان دروازه ورودی سرزمین خورشید خراسان رضوی این روزها خود را آماده استقبال از زائرین و مسافرین می نماید.

دبیر ستاد تسهیلات زائرین شهرستان بجستان با بیان مطالب فوق می گوید:  این شهرستان در فاصله حدود 300 کیلومتری از مشهد مقدس به عنوان دروازه ورودی خراسان رضوی می باشد که مسافران بیش از 10 استان جنوبی و مرکزی کشور همچون هرمزگان، فارس، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی و ...از این مسیر به مشهد مقدس مشرف می شوند.


وی گفت همچون سنوات گذشته ستاد تسهیلات زائرین  این شهرستان و با حضور دستگاههای اجرایی و زیر نظر فرمانداری این شهرستان تشکیل و برنامه ریزی های لازم را جهت استقبال از زائرین انجام داده اند که می توان به تشکیل کمیته های دهگانه همچون اسکان، امدادو نجات، بهداشت و درمان، امنیتی و انتظامی، فرهنگی و اجتماعی و امور عمومی و خدمات اشاره کرد.

ذوالفقاری  با اشاره به جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان بجستان گفت: بجستان با داشتن آثار تاریخی فراوان یکی از کهن شهرهای ایران می باشد. وجود بیش از 8 کاروانسرای موجود در شهر یونسی ، روستاهای آهنگ ، خارفیروزی ، مرندیز ، قاسم آباد ، فخرآباد و سردق و عبور جاده تاریخی عراق از این منطقه دلیل بر اهمیت این شهر در طول تاریخ و خصوصاً دوره صفویه و قاجاریه است ؛ مساجد باشکوهی همچون مسجد جامع مرندیز ، مسجد جامع بجستان ، مسجد سرگود نشان از موقعیت خاص این شهر در عهد تیموریان دارد. دستکند صومعه روستای مزار نیز با قدمت 2500 ساله که به عنوان معبد مهری مورد استفاده بوده است امروزه به عنوان مسجد مردم مورد استفاده قرار می گیرد به طوریکه پرونده ثبت جهانی آن به عنوان یکی از آثار شاخص دستکند ایران تهیه شده است. روستای مزار به عنوان روستای هدف گردشگری و روستای جزین با داشتن بافت تاریخی سالم و معماری بی نظیر یکی از منحصر به فرد ترین روستاها در استان و ایران می باشد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بجستان از طبیعت بکر و کم نظیر این شهرستان به عنوان یکی از فرصتهای بی نظیر برای گردش اشاره کرد و گفت کویر یونسی با داشتن تپه ها و ریگزارها می رود که به یکی از مقصد های طبیعت گردان تبدیل شود . دریاچه سد کال شور همچون نگینی در دل کویر  همراه با  غارهای فراوان  که به عروس غارهای خراسان معروف می باشد بر زیبایی این منطقه افزوده است.

دبیر ستاد تسهیلات زائرین در خصوص امکانات پیش بینی شده جهت زائرین گفت: در حال حاضر 3 مهمانپذیر جهت اقامت مسافرین وجود دارد ضمن اینکه در ایام نوروز بیش از 50 کلاس درس با امکانات کامل در اختیار مسافرین و زائرین قرار می گیرد. همچنین دو مجتمع خدمات رفاهی المهدی در کمربندی بجستان و مجتمع امام رضا (ع) در کیلومتر 10 بجستان با امکانات پذیرایی و بهداشتی به مسافرین سرویس دهی می نمایند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » روابط عمومی نمایندگی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بجستان ( سه شنبه 91/12/22 :: ساعت 11:22 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اولین جشنواره فرهنگی ورزشی دا در جزین برگزار شد
با حضور معاونین مدیر کل ؛ مدیر جدید میراث فرهنگی ، صنایع دستی و
فرماندار بجستان : توجه به صنعت گردشگری بهترین راه توسعه شهرستان
همزمان با روز جهانی جهانگردی ، موزه سیار کودکان در بجستان
پل تاریخی یونسی بجستان مرمت گردید
توسط خیر مرندیزی؛یک باب منزل تاریخی به میراث فرهنگی بجستان اهدا
غرفه سبدبافی بجستان مورد تقدیر قرار گرفت
تاکید معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی بر حفاظت و مرمت آثار تاریخی
مرمت بخش هایی از بافت تاریخی روستای جزین بجستان آغاز شد
پایان عملیات اجرایی فاز دوم پایگاه اطلاع رسانی گردشگری بجستان
پیشکسوتان و فعالان صنایع دستی بجستان تقدیر شدند
[عناوین آرشیوشده]